تبلیغات
سینما - گفتگو با کارگردان نابودگر4 ترجمه اقای کیکاووس زیاری

پس برای فیلم یك جورهایی دیدگاه های مشترك داشتید؟
    
    بله و چالش اصلی از همین جا شروع شد. حالامن باید تهیه كنندگان فیلم را مجاب می كردم كه فیلم با حداقل جلوه های ویژه ساخته شود و از آن فقط در جاهایی استفاده كنیم كه حقیقتا مورد نیاز است. كل فیلم باید بر مبنای قصه جلو می رفت. می دانستم كه جیمز كامرون هم قسمت سوم را دوست نداشت. به همین سبب تصمیم گرفتم با او صحبت و مشاوره كنم. به كار او در قسمت اول و دوم احترام خاصی می گذاشتم. آرنولد شوارتزنگر هم در آن 2 فیلم خیلی خوب بود. نمی خواستم فیلمی را كارگردانی كنم كه این دو نفر دوست نداشته باشند.

 كامرون مشغول آماده كردن فیلم تازه اش «آواتار» بود وبه صورت طبیعی وقت زیادی برای صحبت كردن درباره ترمیناتور نداشت. او خیلی صریح به من گفت نسبت به تولید قسمت تازه ای از این مجموعه فیلم، نظر خوبی ندارد.
    
    وقتی اشتیاق مرا دید، اظهار امیدواری كرد كه فیلم خوبی ساخته شود. برایش توضیح دادم فیلم را به این سبب كارگردانی می كنم كه قصه اش خیلی نزدیك به دوران قصه قسمت دوم فیلم است.
    
    من تصمیم گرفتم مثل كاری كه خود كامرون هنگام ساخت قسمت دوم «بیگانه» انجام داد، برای قسمت چهارم ترمیناتور از مواد اورژینالی كه در قصه قسمت اول و دوم وجود داشت، استفاده كنم. گفتگوی من با كامرون، مرا به این فكر انداخت. این گفتگو منبع الهام خیلی خوبی برایم شد. به سراغ استن وینستن، خالق ترمیناتورهای اورژینال رفتم و باهم درباره خلق دوباره كاراكتر 600( Tكه نقش او را آرنولد بازی می كرد) حرف زدیم. می خواستم این شخصیت را بسازم و در جایی از قصه فیلم جای بدهم. متاسفانه استن هنگام تولید فیلم درگذشت و همین باعث شد تا فیلم را به یاد و خاطره او تقدیم كنم. او كمك خیلی زیادی به دنیای سینما و ما فیلمسازان كرد.
    
    نگران نوع بازی كریستین بل جلوی دوربین نبودید؟
    
    خیر، او بازیگر توانایی است. قابلیت های او را می دانستم و قصد داشتم از این قابلیت ها برای بهتر شدن كار فیلم استفاده كنم. او باید یك بازی تركیبی ارائه می داد، یعنی هم صحنه های اكشن داشت و هم صحنه های كم تحركی كه باید در آنها صحبت می كرد. بعضی وقت ها او یك متن دو یا سه صفحه ای پردیالوگ داشت. هر دو نوع صحنه ها را خیلی خوب بازی كرد.
    
    قبل از نمایش عمومی فیلم، برخی از سكانس های آن را در اروپا و كانادا به منتقدان نشان دادید. چرا؟
    
    خب، می خواستم نظر و دیدگاه اولیه آنها را درباره فیلم بدانم. این موضوع برایم اهمیت زیادی داشت. می خواستم ببینم آن حال و هوای تازه ای كه مورد نظرم بوده است، در صحنه های فیلم خودش را نشان می دهد یا خیر؟
    
    از این نظرات استفاده هم كردید؟
    
    ترمیناتورها اكنون در دنیای سینما حكم یك اثر افسانه ای كلاسیك را پیدا كرده اند و هر قسمت جدید آن باید هیجان تازه ای در دل طرفداران و تماشاگرانش ایجاد كندصددرصد. وقتی به اتاق تدوین برگشتم، آن چه را كه احساس می كردم از سوی منتقدان درست و منطقی گفته شده، مورد توجه قرار دادم. چیزی كه برایم خیلی اهمیت داشته و دارد این است كه طرفداران جدی مجموعه فیلم ترمیناتور و همین طور تماشاگران پیگیر سینما، نظری مثبت درباره فیلم ما داشته باشند.
    
    قصه فیلم در سال 2018 رخ می دهد و دنیای پس از آخر الزمان را به نمایش می گذارد كه نژاد انسانی به دلیلیك جنگ هسته ای قتل عام شده و از بین رفته است. آیا این قصه خیالی اشاره ای زیركانه به مسائل واقعی معاصر است؟
    
    بله. این قصه انعكاسی از ماجراهای دنیای معاصر هم هست، ولی شما پیش از هر چیز آن را یك كار سرگرم كننده در نظر بگیرید. بحث مسائل اجتماعی در پس زمینه قصه جریان دارد و به نوعی تكمیل كننده قصه و ماجراهاست.
    
    اصرار خودتان بود كه نگاه فیلم، یك نگاه تازه و متفاوت باشد؟
    
    بله. می خواستم این فیلم مهر شخصی سبك كار مرا به روی خود داشته باشد. نه فقط این نكته را در فضاسازی صحنه ها رعایت كردم، بلكه حتی فیلمی كه برای فیلمبرداری مورد استفاده قرار دادیم، فیلم متفاوتی بود. فیلم خام ما را كداك تامین می كرد و از انبار این شركت، فیلم هایی را بیرون كشیدیم كه این روزها دیگر مورد استفاده نیستند. این كار را عمدا انجام دادم تا صحنه هایی كه فیلمبرداری می كنیم، رنگ خاص خودشان را داشته باشند. خوشبختانه حاصل كار چیز خوبی از آب درآمد و از آن راضی هستم. راستی! این نكته را بگویم كه این نگاه متفاوت و نوع صحنه آرایی و فیلم خامی كه مصرف كردیم، همه و همه در خدمت خلق آن فضای پس از آخر زمانی بود كه قصه فیلم در بستر آن اتفاق می افتد.
    
    با توجه به پرسر و صدا بودن فیلم، به این فكر نیفتادید كه آن را با فرمت «آیمكس» هم فیلمبرداری كنید؟
    
    خیر. ولی قرار است فیلم در سینماهای آیمكسی هم روی پرده عظیم 22 متری به نمایش درآید. در همین حال و هوای معمولی كه فیلم را ساخته ایم، به اندازه كافی بزرگ و عظیم است. اگر می خواستیم ترمیناتور 4 را با فرمت آیمكس تولید كنیم، هزینه تولید خیلی زیاد می شد و آن وقت نمی توانستیم خیلی از كارهایی را كه حالاروی آن انجام داده ایم، انجام بدهیم. در همین شرایط معمولی كه فیلم ساخته شد، ما بیش از 120 میلیون دلار هزینه كردیم. حالاحساب كنید اگر می خواستیم آن را با فرمت آیمكس تهیه كنیم، چقدر باید هزینه می كردیم.
    
    چه انتظاری از ترمیناتور جدید دارید؟
    
    دوست دارم این فیلم فرصت آن را فراهم كند تا دنیای این مجموعه فیلم، گسترش یافته و بزرگ تر شود. ترمیناتورها اكنون در دنیای سینما حكم یك اثر افسانه ای كلاسیك را پیدا كرده اند و هر قسمت جدید آن باید هیجان تازه ای در دل طرفداران و تماشاگرانش ایجاد كند. برای راوی اول و آخر فیلم از صدای لیندا همیلتن استفاده كرده ایم كه نقش اصلی قسمت اول فیلم در سال 1984 را بازی كرد. او كه مادر جان كانر است. نواری برای پسرش به جا گذاشته كه به وی نسبت به یك سری مسائل هشدار می دهد.
    
    ظاهرا شما با آرنولد دیداری داشتند و از او خواستند به عنوان بازیگر مهمان، یك بار دیگر در نقش ترمیناتور ظاهر شود.
    
    بله. به دفتر كارش رفتم. بدجوری سرش شلوغ بود. با دقت به حرف هایم گوش كرد و عذرخواهی نمود كه نمی تواند جلوی دوربین فیلم ظاهر شود. پیشنهاد كرد از بعضی فیلم های آرشیوی كه در 3 قسمت قبلی مورد استفاده قرار نگرفته اند، استفاده كنم و با كمك كامپیوتر، صحنه های مربوط به او را خلق كنم. ولی فیلم های آرشیوی به كار ما نیامدند و به اجبار از یك ستاره بدنساز استرالیایی كه شباهت زیادی به او داشت، برای این نقش استفاده كردیم. با این وجود، آرنولد گفت كه حتما به دیدن فیلم در نمایش افتتاحیه می آید.
    
    از چه نوع فناوری ای برای فیلم استفاده كرده اید؟
    
    یكی از نكات جالب و بامزه در ارتباط با فیلم این است كه خود آن حكم یك فناوری را پیدا كرده و تبدیل به فناوری نوین شده است. دو كاراكتر 800 T و 2029 - كه آرنولد نقش آدم های زنده آنها را بازی می كرد دوباره به قصه فیلم برمی گردند. اما نهایت دقت را داشتم كه فناوری پیشرفته امروزی به صورت وجه غالب ماجرا درنیاید. این فناوری باید در خدمت قصه فیلم می بود، نه این كه خودش را به صورت نمایشی به رخ بكشد و نمایش دهد. با این حال، ترمیناتور 4 مقداری فناوری جدید سینمایی را معرفی می كند.
    
    زمان ساخت فیلم به درجه بندی سنی آن هم فكر می كردید؟
    
    پیش از هر چیز هدفم ساخت فیلمی بود كه تماشاچی آن را بپسندد. می خواستم بهترین فیلم ممكن را بسازم. به همین سبب اصلابه چیزی مثل درجه بندی سنی فكر نمی كردم. احساس شخصی ام این است كه این فیلم برای همه تماشاگران سینما در هر سن و سالی كه هستند، ساخته شده است.
    
    ولی زمان فیلم در مقایسه با دیگر كارهای سینمایی، طولانی تر است.
    
    به صورت طبیعی، قصه فیلم باید در چنین مدت زمانی تعریف شود. با خودم عهد نبسته بودم كه فیلم باید چند دقیقه باشد. طول زمانی فیلم را قصه آن تعیین می كند. ولی بحث اصلی این است كه آیا قصه ای در یك چنین طول زمانی، می تواند كاملابیننده را سرگرم و درگیر خود كند یا خیر؟
    
    یك پرسش شخصی! ترمیناتور 4 را دوست دارید؟
    
    صادقانه بگویم بله! هنگام كارگردانی اش فقط به این نكته فكر می كردم كه بتواند روی پای خودش بایستد و یك كار مستقل باشد. تصمیم نهایی را درباره آن تماشاگران خواهند گرفت. یادتان باشد در پایان روز وقتی كار تولید فیلم تمام شد، من هم یكی از آن هوادارانی هستم كه دوست دارم یك فیلم قشنگ ترمیناتوری را تماشا كنم. دوست دارم به آن روزهایی اشاره كنم كه بچه بودیم و فیلم های بزرگ به چشم ما حقیقتا بهترین فیلم ها بودند. سال قبل مرد آهنی و شوالیه تاریكی ثابت كردند فیلم های بزرگ و خوب هنوز وجود دارند و ساخته می شوند. پس ما می توانیم هنوز فیلم هایی بسازیم كه انبوه تماشاگران را جذب خود می كنند. این فیلم ها در شرایطی تماشاچی خود را سرگرم می كنند كه جنبه های هنری خوبی هم دارند و سردستی تولید نشده اند.


پایگاه آموزشی خبری آی تی گل نرگس
شنبه 31 مرداد 1388 06:37 ب.ظ
به نام خدا

سلام

در این نظر قصد داریم فاز اول مجموعه سایت های گل نرگس را به شما معرفی کنیم:

چندی از موضوعات این پایگاه عبارت است از:

1- قالب های رایگان و زیبا برای وبلاگ شما
2- ابزار نمایش حدیث
3- ابزار نمایش رتبه گوگل شما
4- ابزار نمایش وضعیت یاهوی شما
5- ابزار تماس با ما
6- جستجوی آسان در گوگل
7- کدها و اسکریپت های ارزشمند جاوااسکریپت
8- تم های زیبا برای موبایل
9- نرم افزار های موبایل
10- چشم انداز های آی تی
11- اخبار آی تی و فناوری اطلاعات
12- آموزش های کاربردی، فتوشاپ، معرفی سایت و...
13- آموزش ترفند ها
14- فونت و...

برای دیدن این پایگاه
http://it.golenarges.com
را کلیک کنید.

لازم به ذکر است این پایگاه فاز اول از مجموعه گل نرگس (عج) به آدرس
http://www.golenarges.com
می باشد.

((((( *** همچنین شما را به تبادل لینک با گل نرگس و استفاده از سرویس تبادل لینک اتوماتیک و هوشمند گل نرگس دعوت می کنیم. (در صورتی که وبلاگ شما شرایط تبادل لینک را داشته باشد. مثلا از نظر محتوا خلاف شرع نباشد *** )))))

یا علی
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر