تبلیغات
سینما - کارگردانی برای همه ی فصول
چهارشنبه 29 مهر 1388

کارگردانی برای همه ی فصول

   نوشته شده توسط: سیروس نورایی    

متنی که هم اکنون پیش روی شما عزیزان است ترجمه شده از سایت اینترتینمت ویکلی می باشد

من عاشق فیلم هستم- این زندگی من است-نقطه تمام

 

اگر بخواهیم نام پنج تن از برترین كارگردانان معاصر تاریخ سینمای آمریكا را بیاوریم نام مارتین اسكورسیزی بیش از همه می‌درخشد فردی كه بطور حرفه‌ای كار خود را از اواخر دهه‌ی 60 میلادی شروع كرد و از همان ابتدا لقب كارگردانی با نبوغ خیره كننده را دریافت كرد.

او كه متولد 1942 در نیویورك می‌باشد اما با اجدادی ایتالیایی. از همان كودكی ركود اقتصاد چنان تأثیری بر و و خانواده‌اش وارد كرد كه اثرات آن را می توان در فیلم هایش مشاهده كرد .

ویژگی‌فیلم های او تصویری خشن ، گویا ، بی‌پیرایه واقع گرایانه وجدی از جامعه‌ای است كه عواطف و احساسات در پس ظواهر خشونت آمیز آن پنهان شده است. اسكورسیزی اولین فیلم بلند خود را به نام « چه كسی در خانه‌ی من را می‌زند ؟» با همكاری همكلاسی های خود در دوره‌ی تحصیل از جمله هاروی‌كایتل بعنوان بازیگر ساخت. فیلم كه بنا به علاقه‌ی شخصی اش موسیقی در آن موج می‌زند و به محیط زندگی ایتالیایی های آمریكایی شده می‌پردازد.

اما بی شك اولین  فیلمی كه نام  اسكورسیزی را برسر زبان آورد«خیابان ها پایین شهر» (Mean Street) بود . این فیلم محصول سال 1973 با بازیگری  هاروی كاتیل در نقش و رابرت دنیرو جوان در نقش جانی‌بوی سركش و بی‌قید بود این همكاری اسكورسیزی و دنیرو بعد‌ها تبدیل به تركیبی جادویی وبی نظیر در تاریخ سینمای آمریكا شد . پس از این فیلم اسكورسیزی فیلم «آلیس دیگر اینجا زندگی نمی‌كند » را ساخت فیلمی با بستری عاطفی و با دغدغه‌های خاطرِ خاصِ اسكورسیزی كه نامزدی نخل طلای جشنواره كن را برای وی به ارمغان می‌آورد.

سال 76 دومین همكاری اسكورسیزی و دنیرو و خلق یكی از شاهكارهای تاریخ سینما یعنی «راننده تاكسی»(taxi driver) می‌باشد. اسكورسیزی در این فیلم خیابان های پر زرق و برق و در عین حال كثیف نیویورك و فساد اخلاقی مردم شهر را از دیدگاه یك راننده تاكسی به تصویر می‌كشد. بازی بی  نقص و غریب دنیرو در قالب یك فرشته‌ی انتقام جو به  همراه سبك و تكنیك بی‌نظیر اسكورسیزی سبب شده كه «راننده‌تاكسی» به عنوان فیلم برگزیده‌ی دهه هفتاد انتخاب شده و تبدیل به یكی از ماندگارترین فیلم های تاریخ سینما شود.

موفقیت اسكورسیزی با فیلم های بعدی خود یعنی «نیویورك، نیویورك » و «آخریمن والس» كه راجع به گروه موسیق «دباند» می‌باشد تثبیت شد.

دنیرو و اسکورسیزی

سال 1980 او با همكاری یار همیشگی اش «رابرت دنیرو» و با فیلم نامه نویسی پل شرایدر معروف دست به پروژه‌ی عظیم «گاو خشمگین»(raging bull)  می زند این فیلم سیاه وسفید، زندگی جیك لاموتا، « بوكسور معروف دهه‌ی پنجاه آمریكا» را به تصویر می‌كشد. قهرمان بوكسی كه غرور در تمام لحظات زندگی‌اش مانع  از این شده كه رابطه‌ی سالی با محیط اطراف خود برقرار كند و همین غرور است كه او را نابود می‌كند . فیلم «گاو خشمگین» مهراعتبار دیگری است بر كارنامه‌ی درخشان اسكورسیزی  كه نامزد 8 جایزه‌ی‌اسكار در سال 1980 می‌شود و عنوان بهترین فیلم دهه‌ی 80  را نیز یدك می‌كشد.

 «سلطان كمدی» همكاری بعدی وی بادنیرو و البته «جری لویس » بود فیلم   كمدی خاص و غیر معمول كه با نقد‌های مثبتی مواجه شد. فیلم تحسین شده‌ی «بعد از ساعت ها» كه با بودجه‌ی  اندكی ساخته شده بود نخل‌طلایی جشنواره كن را برای او به همراه داشت .

ساخت كلیپ«بد» برای مایكل جكسون و كارگردانی«رنگ پول» با هنر نمایی پل نیومن و موفقیت این فیلم در گیشه باعث شد تا اسكورسیزی دست به پروژه‌ی مذهبی مورد علاقه‌اش یعنی «آخرین وسوسه‌ی مسیح » بزند كه جنجال بسیاری  بخاطر مضامین خاصّش درپی داشت. آخرین وسوسه‌ی مسیح ، «رفقای خوب» در مقام كارگردان و فیلمنامه نویس و«عصر معصومیت » برای دریافت بهترین فیلم نامزد های دیگری را برای وی به ارمغان آورد كه با بی مهری  اعضای آكادمی اسكار روبرو شد . فیلم رفقای خوب (good fellas) او در نظر سنجی مجله total در صدر 10 فیلم برتر جهان قرار گرفت. فیلم«تنگه‌ی وحشت» (cape fear) وی با هنرنمایی رابرت دنیرو در نقش مكس كیدی در مورد وحشت ناشی از انتقام یك مجرم جنسی از وكیل خود می باشد كه مضمون خیانت در آن موج می‌زند.

«كازینو» ،«دارودسته نیویوركی» ، «احیای مردگان» و«هوانورد »  ازجمله فیلم های معروف بعدی وی می‌باشند . اسكورسیزی سرانجام در سال 2007 بعد از 5 بار ناكامی برنده‌ی اسكار بهترین كارگردان برای فیلم «جدا افتاده » (deaparted)می‌شود اما این فیلم برخلاف شاهكارهای گذشته اسكورسیزی بیشتر فیلم تجاری می باشد و به قول خود اسكورسیزی : «با استفاده از یك توضیح كلیشه‌ای ، می توانم بگویم باری بود كه از روی شانه هایم برداشتم».

او در مستند جدیدش «تابش نور»  به یکی از پرشورترین علایق خود پرداخته که موسیقی راک است و گروه «رولینگ استونز» را موضوع خود قرار داده است.

اسكورسیزی در طی فعالیت هنری محبوب تماشاگران و منتقدان صادق بوده است . اگر چه بعضی از فیلم های او همچون «عصر معصومیت » در نمونه ی خود یك از شاعرانه‌ترین و زیباترین فیلم ها دهه‌ی نود میلادی محسوب می‌شود، اما طرفداران و تماشاچیان اسكورسیزی بیشتر  او را بخاطر فیلم های چون «خیابان های پایین شهر، راننده تاكسی ،گاوخشمگین و...» كه فیلم‌های سنگین و جدی می باشند ستایش می كنند . هواداران اسكورسیزی فیلم ها وی را بعنوان تعدادی از برترین فیلم های عصر خود دانسته اند كه لایق چنین افتخاری نیز هست.


 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر